2008/08/18

أحوال القلوب (1) ..!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. ازيك يا عمرو .. أخبارك ايه ؟؟

متخفش مش هأخرك كتير عارف انك مستعجل بس أنا عاوز بس أفضفضلك بشوية كلام كده على قدى ..

أنا قعدت أسأل وابحث كتير علشان اعرف انا ايه ومين بالظبط ..

وعرفت كمان الحمد لله هما سمونى كده ليه ؟؟

هما سمونى كده لانى متقلب بطريقة سريعة جدا
يعنى ممكن اكون أسعد واحد فى الكون وف لحظة ابقى اتعس واحد فى الكون
ممكن اكون كسلان وفجاة ابقى نشيط
وممكن اكون متفائل وشوية متشائم
وشوية قريب من ربنا وشوية بعيد
وساعات ابقى مريض وساعات ابقى سليم
وساعات اكون صريح وساعات اكون غامض
وساعات اكون ابيض وساعات اكون الوان وساعات اكون اسود
وساعات اكون منور وساعات مضلم
وساعات اكون بارد وساعات اكون نار
وساعات انبض بسرعة وساعات امشي بطئ
لكن الحاجة الوحيدة اللى مقدرش اعملها هى انى اقف لأنى لو وقفت أموت فورا علشان كده سمونى (القلب) ..

عمرو : يا عم خلصنى انت هتحكى قصة حياتك ..؟؟!!

والله انا بستغرب على حالى ده .. على فكرة احب أقولك على حاجة مهمة .. الناس مفكرة ان المشاعر والاحاسيس بتخرج منى .. هى فعلا كده لكن برضه العقل موجود جوايا يعنى العقل والمشاعر عندى واللى يقولك ان العقل فى المخ ده يبقى عبيط واهبل ومبيفهمش حاجة ..

ربنا خلقنى كده .. متقلب ... ممكن ازعل من شخص ف لحظة وممكن أحبه بكلمة وممكن أقرب من شخص وفجأة اسيبه وممكن أشوف واحد من أول مرة مرتحلهوش ..

كمان فى حاجة غريبة جدا بتحصلى .. ممكن أشوف واحدة أحبها من أول مرة رغم ان معنديش عين .. وممكن كمان هى تحبنى بالرغم ان مفيش بينى وبينها صلة تخاطب ..

وكمان ممكن اسمع الأذان وحى على الصلاة اتنفض واروح لبلاد بعيدة جميلة .. بلاد ربانية ..

ورغم انى عارف الخطأ هو الاصرار على الخطأ وبرضه بعمله ومصر عليه .. وكمان عارف انى بندم ندم شديد جدا بعد ما ارتكب ذنب ورغم كده بكرر الذنب كتير ..

عمرو : يا عم أنت عاوز ايه بالظبط ؟؟

والله يا عمرو أنا بس بحبك وارتحتلك لله فى لله وبدون أى مصلحة وعاوز افضفضلك ..

عمرو : قول يا سيدى .. اشجينا .. صدعنا صوتك ..

عموما انا هاستحمل تريقتك لانى مش لاقى حد غيرك أفضفضله والا والله ما كنت عبرتك ..

عمرو : انت هاطول لسانك كمان ؟؟!!

ياعم عمرو هو انا لي لسان أصلا .. المهم اسمعنى بس ..

انا بجد نفسي ارسى على بر .. وياريت يكون بر أمان ..

يعنى أنا بحب أسمع اغانى بس بحاول ابعد عنها وبعدت عنها فعلا كام شهر لكن مقدرتش .. مش عارف ليه انا عاجز كده ؟؟

وكمان ساعات احب الشهرة وف نفس الوقت محبش كل العيون تبقى عليا .. وبحس انى متناقض شوية او انانى وف نفس الوقت ساعات بكون طيب قوى ومكسور ..

أنا عاوز اقولك كلام كتير بس مش عارف أعبرلك .. يعنى مثلا أحساسى قبل ما أعمل ذنب ببقى نشيط جدا والشيطان ابن الملعون شغال على نار وتحس انى هاعمل المستحيل علشان اعمل الذنب ده يمكن ارتاح ونارى تهدى شوية .. وربنا يصعب عليا الذنب ده ..

ساعتها بس بحس ان ربنا بيحبنى ورايد لى الخير .. يعنى مثلا لو انا ماشى فى الطريق وشفت واحدة استايل شوية (رغم انى مليش عيون اشوف بيها) فجأة تلاقى اوتوبيس طويل عريض يعمل حاجب بينى وبينها ومعرفش اشوفها .. او مثلا وانا متضايق من واحد وخلاص ممكن أثور عليه واحدفه بكام كلمة وشتيمة وفجأة ألاقى راجل محترم وطيب بيهدينى فاخجل منه واسكت .. يبقى كده ربنا بيحبنى ..

والا بقى فى الخلوة .. يااااااااااااااااااااه أعوذ بالله منها .. أصعب شئ بجد .. نصيحة منى يا عمرو أوعى تفكر فى الخلوة أبدا وان كانت حتما ولابد عليك حاول انك تستغلها صح .. يعنى مثلا أقرأ كتاب او امسك المصحف او اخرج فورا قابل اى حد من اصدقائك ..

لكن المشكلة بقى بعد وقوع الذنب .. انا ببقى ضعيف جدا ومريض وندمان جدا لكن يمكن مينفعش الندم ..

هاحكيلك بقى شوية على واحدة بحبها من اول نظرة ..

عمرو : يووووووووه انت مش هتخلص النهاردة ولا ايه ؟؟

اسمعنى بس .. انت عارف انا اول ما شفتها بقيت مجنون بيها .. بس خايف احسن تكون بتحب حد تاني .. وخوفى اكتر لو اتجوزت غيرى .. نفسى اتقدملها ف اقرب وقت لكن انا لسه فى الكلية .. طب اعمل ايه ؟؟

نفسي اصرح لها بحبى .. بس ف نفس الوقت خايف من ربنا ولازم ادخل البيت من بابه ..

والا مشكلتى مع اصحابى .. دى مشكلتها مشكلة ...

ساعات اكون حابب انى اخبى عليهم حاجة لكن مبقدرش .. تلاقى الكلام خارج منى على اللسان على طول .. وساعات اكون غامض معاهم فى شئ لكن هم بيفهمونى بسرعة رغم انى بلف وادور كتير علشان ادارى لكن هم بيوصلوا للشئ غصب عنى بحكم عشرة السنين اللى بينا ..

والا بقى لما اكون شايل من حد .. ساعات ابقى اسود بلاك .. وساعات اكون ابيض متسامح .. وساعات ملون .. يعنى حبة كده وحبة كده على شوية لوع ودلع وتقميص ..

ودايما الناس تظلمنى وتقول عليا كلام وحش .. طب انا ذنبى ايه إذا كان الشخص نفسه مش كويس ؟؟!!

مش عارف والله يا عمرو اقولك ايه ولا ايه ؟؟

متحكيلى انت بقى يا عم ؟؟ وقولى اخبار قلبك ايه ؟؟؟؟
.
.
.
.

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

الفكرة حلوة وتستحق المتابعة

متابعة

جزاكم الله خيرا